Brev från mäklarsamfundets ordförande, Lars Kilander till Sveriges fastighetsmäklare.

Känns inte detta som något som konkurrensverket borde titta noga på?

"BranschNytt nr 4/2008

Danderyd 2008-02-19

Till Hemnets supporters!

Mäklarkårens satsningar och konsekventa support av vår egen marknadsplats Hemnet har under åren inneburit besparingar för enskilda mäklare och mäklarföretag på sammanlagt betydligt mer än 500 miljoner. Ingen av de andra stora annonsbranscherna som bilar, resor, båtar, bio och andra nöjen har lyckats dominera nätannonseringen som vi gjort i vår bransch. De andra betalar stora pengar för att få synas på nätet. Vår unikt starka position har också medfört att även andra aktörer som vill skapa konkurrerande bostadsmarknader tvingats till en noll-prissättning. Genom att själv vara den dominerande aktören och inte ta betalt och dessutom praktiskt förhindra andra att ta betalt bidrr Hemnet på ett väsentligt sätt till mäklarföretagens ekonomiska framgång.

Det som hägrar för dem som försökt rubba Hemnets position är naturligtvis inte intäkter från annonser i anknytning till bostadsmarknaden för det är småpotatis utan det är att på sikt komma åt att ta betalt för mäklarkårens objektsannonser på nätet. Nya aktörer kan påstå något annat nu, men man skulle naturligtvis inte avstå att slå mynt av bostadsannonserna om möjligheten fanns. Det är ju rent dumt att tro något annat.

Hemnets position riskeras

Helt avgörande för utvecklingen framåt är att Hemnet förblir starkt och framgångsrikt. Idag är Hemnet den ojämförligt största marknadsplatsen för bosäder och uppfyller väl målsättningen att vara den enda marknadsplatsen som är heltäckande och den enda som behövs. Det är viktigt att det är lätt för spekulanterna att på ett enda ställe hitta hela bostadsmarknaden. Det snabbar upp beslutsprocessen och skapar trygghet i bostadsletandet. I princip alla som söker bostad gör det på Hemnet. Det är svårt att förstå att någon medvetet skulle vilja stärka Hemnets konkurrenter genom att visa sina objekt på andra marknadsplatser och därmed riskera att offra Hemnets position och den långsiktiga förmågan att pressa kostnaderna för mäklarkårens nätannonsering till noll. Hemnets stora framgång bygger främst på mäklarkårens solidaritet och vilja att samverka.

Booli.se

Just nu har tuppkammarna b&oml;rjat växa på Hemnets konkurrenter. En sådan som vill ta Hemnets position är www.booli.se <http://www.booli.se/, men det finns fler. Den sajten plockar objekten på mäklarföretagens hemsidor på liknande sätt som Allt om Bostad gjorde. Det första man ska göra – om man hittar sina objekt på Booli är att tillskriva Booli och meddela att man inte tillåter att de visar objekten eftersom det föreligger ensamrättsuppdrag – ett avtal som innebär att man har ensamrätt på marknadsföringen. Det andra steget är tekniska åtgärder på hemsidan som förhindrar att man plockar ut dina objekt. Tredje steget är att stämma på databasintrång (om man använder i stort sett alla dina objekt) alternativt upphovsrätt om man använder dina bilder.

Bovision

Bovision håller också på att vakna ur sin törnrosasömn. Man planerar en marknadskampanj för att öka kännedomen om marknadsplatsen hos allmänheten. Bovision ägs numera av Alma som är en finsk tidningskoncern och inte av Capitex. Enligt senaste tillgänglig statistik är Bovisions trafikandel 6,8% av Hemnets.

Hemnet börjar nu närma sig en miljon besökare per vecka. Av 20 sajter i topp ligger Hemnet runt 10:e plats och växte med 53% förra året. Bara två andra sajter växte snabbare. Slutligen pågår en ständig enkätundersökning för att följa vad besökarna tycker om Hemnet och det är mycket glädjande resultat. Besökarna är mycket nöjda!

Bästa hälsningar Lars Kilander

Mona Ehrengart, VD-assistent

Mäklarsamfundet Bransch i Sverige AB

Svärdvägen 15 | 182 33 Danderyd

Tel 08-544 96 550 | Fax 08-544 96 555 "